Hur hittar jag motivation till att träna?

Är det samma visa varje gång? Du bestämmer dig för att du ska börja träna men när det väl kommer till kritan så saknas den där riktiga motivationen. Du är inte ensam utan det är något vi alla behöver ta oss igenom i perioder. Men vad kan vi göra för att hitta motivationen eller hitta tillbaka till motivationen?

Tänkte här dela med mig av flera tips jag har använt mig av och samlat på mig under åren. Och tänkte börja med att skriva om att aldrig börja för stort, ta inte i ifrån tårna när du ska sätta upp dina mål för träningen. Du kan absolut sätta ett huvudmål som är stort men dela upp det i delmål. Säg att du skulle vilja klara av att springa ett lopp, då kanske ett av dina delmål bör vara att försöka få in en springtur i veckan. Hur lång eller kort den än må vara så är det en rimlig start. Både för att vänja kroppen och sakta öka motivationen till att vilja träna mer. Om du kör hela vägen in i kaklet direkt brukar det gå lika snabbt utför och så har man slutat. Så klara hellre träningen uppåt så har du en större chans att lyckas samt att behålla motivationen. Något som även är enklare om man börjar i en liten skala är att man enklare kan få in det i vardagen utan att ändra hela sitt schema.

Mitt andra tips är att välja den träning som du gillar bäst. Allt blir så mycket lättare om det är något man gillar. Då kommer du snart upptäcka att det inte var så jobbigt, kanske får du lite extra boost och helt plötsligt vill du träna mer för att det är roligt. Om du inte har hittat vad just du gillar bäst så kan man alltid testa på olika aktiviteter för att hitta det som passar dig. Tänk lite utanför boxen, träning består inte enbart av gym eller gruppträning, det kan vara så mycket mer. Var inte rädd för att testa nya saker, helt plötsligt hittar du det som passar dig perfekt.

Något som lätt kan få en att tappa motivationen är när träningen blir en extra sak utanför ditt vardagsschema. Därför är mitt tredje tips att försöka få in så mycket motion i din vardag som möjligt. All träning du får till är bra träning, så varför inte ha träningsbanden nära dig eller ta trappen istället för hissen. Passa på att träna med dina vänner för att både hinna umgås och få träna. Helt plötsligt har ni ett naturligt ställe att träffas på i veckan, något du annars kanske inte hade hunnit med. Dessutom kan det ge väldigt mycket extra motivationen om man är fler.

Det är även viktigt att undanröja hinder och optimera inför träningen så att det blir så lätt som möjligt att både ta sig till träningen samt under träningen. Varför inte ta på dig hörlurarna, sätta på en pepplista på Spotify och låta dig känna motivationen i musiken. Läs på om träning för att få upp motivationen ordentligt innan ett pass, lägg fram träningskläderna så att de redan finns på plats och ha maten förbered. Allt för att underlätta så mycket som möjligt och göra det enkelt för dig att träna, det gör det även svårare för dig att säga nej.

Kom även ihåg varför du tränar och vad du vill uppnå med träningen. Det för mig tillbaka till delmål/mål och varför det är så viktigt. Att nå mål eller delmål kan verkligen få dig att känna den där extra peppen. Man kan alltid känna sig lite extra stolt när man nått ett delmål och även få mycket pepp av att man är nära.

För att underlätta under passet är det alltid en bra sak att investera i bra träningskläder som sitter skönt, som är anpassade för träningen och som kanske gör dig lite extra motiverad. Undanröj hinder som får dig att inte vilja träna eller underlättar för dig när du väl är där.

Jag skulle vilja avsluta med en sak som kan få många att inte träna, vilket är att du inte vet hur du ska göra eller känner dig obekväm i situationen. Mitt svar på det är att man aldrig ska vara rädd för att fråga om hjälp, ta hjälp av instruktörer och sist men inte minst inte glömma att du är där för din skulle och ingen annans. Jag skulle kunna fortsätta med massor av tips men jag skulle säga att detta är de som ligger högst upp på min lista. Glöm inte att alltid göra ditt bästa, tänk inte för mycket! Just do it! Du gör detta för dig och ingen annan.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *