Träning med gummiband

Träningsband är ett effektivt sätt att få en allsidig träning för hela kroppen. Gemensamt för de flesta träningsband är att de är elastiska och är gjorda av gummi, vilket ger möjligheten att reglera motståndet från gummibandet genom att dra ut det olika mycket. Det gör att i stort sett alla kan träna med träningsband utifrån sina förutsättningar. Dessutom finns de flesta träningsband i olika motstånd vilket ger en ännu mer variation för träningen.

Träningsbanden är även små och enkla att ta med sig, vilket gör dom till ett utmärkt träningsredskap för den som vill kunna köra ett snabbt träningspass, oavsett var man befinner sig. Det finns en rad olika träningsband att välja mellan som alla har sina för och nackdelar.

Träning med gummiband har blivit väldigt populärt de senaste åren och det kommer ständigt nya typer av gummiband för att effektivisera träningen och möjliggöra nya övningar. Ett träningsband som verkligen blivit populärt på senare tid är mini bands. Mini bands är ett mindre typ av träningsband som man kan trä runt fötter, anklar eller knän, vilket gör att man kan fokusera på mer isolerade muskelgrupper. Mini bands har snabbt seglat upp som en favorit för de som vill träna ben, rumpa och lår. Populära övningar är till exempel benböj, höftlyft och snäckan.

Ett annat populärt band är det traditionella flexbandet som många använder i sin rehabilitering eftersom det är väldigt elastiskt, vilket ger ett lätt motstånd. Men faktum är att man kan använda flexband till att träna hela kroppen. För att underlätta för den som behöver inspiration på övningar man kan göra med träningsband har vi skrivit ett flertal artiklar som man hittar här.

Vanliga frågor om träningsband och gummiband

Vilket träningsband ska jag välja?

Det lättaste sättet att välja träningsband är att välja ett baserat på de övningar du tänkt göra. De flesta träningsband passar nämligen till både styrketräning och rehabilitering, så det viktigaste är att välja övningar som du tycker om. Om du har svårt att välja träningsband kan du ta del av vår köpguide om träningsband för att hitta rätt band.

Vad är fördelarna med att träna med mini bands?

En av de stora fördelarna med mini bands är att banden små är motståndet större vilket ger små, men effektiva rörelser. Detta passar extra bra när man vill fokusera på mer isolerade muskelgrupper.

Vad är fördelarna med att träna med flexband?

Eftersom flexbandet är tunnare än andra träningsband ger det ett lättare motstånd, något som passar extra bra när man ska börja belasta muskler efter en skada. Därför används bandet ofta i samband med rehabilitering.

Inspiration