Välj en sida
Övningar för en bättre hållning

Populära övningar för en bättre hållning

En dålig hållning gör inte bara så att du får ont i kroppen, t.ex. i nacken, axlar och skuldror. Du kan också få problem med din mentala hälsa genom att ständigt lida av smärta. Som tur är finns det lösningar på problemet.

Idag finns det mängder med riktigt bra övningar som du kan använda dig av som stärker rygg och bål och ger dig en hållning som är mer naturlig för din kropp.

Det finns flera orsaker till varför en bra hållning är så viktig. Till att börja med är det många som idag spenderar mycket tid med att sitta stilla. Vi sitter på arbetet, sätter oss i soffan när vi kommer hem och pillar på telefon eller datorn. På tåget eller bussen sitter vi också ner, åtminstone om det finns sittplats.

Den vanligaste sittställningen är idag med huvudet nedåt, antingen för att du läser tidningen eller skrollar i telefonen. Denna position kan inom sinom tid göra att du får problem med smärta. Smärtan kan sitta i skulderblad, axlar och rygg, men även i nacke.

Med hjälp av några riktigt bra övningar kan du få bukt med problemet och bli mer flexibel i din kropp, samtidigt som du får en mer skonsam hållning.

Här nedan har vi listat fem stycken övningar som du kan använda dig av för att stärka muskulaturen och slippa smärta!

Plankan

Plankan är en övning som många använder sig av för att stärka bålen och magen. Övningen går ut på att du lutar dina underarmar mot golvet och därefter står på dina knän eller på dina fötter. Armarna ska vara i en 90-graders vinkel och kroppen ska vara i en helt rak linje. Det betyder att ditt huvud, din nacke, din rygg och dina höfter ska vara i samma höjd. Det är lätt att höfterna hamnar högre och då kan det vara bra att utföra övningen framför en spegel, så att du kan se att din kropp är rak. Här är det viktigt att du ser till att spänna magmusklerna under övningens gång.

Rygglyft

Rygglyft är en liggande övning där golvet är ditt bästa redskap. Lägg dig ner helt platt på mage och placera dina armar så att händerna hamnar i höjd med dina öron (dock kvar på golvet). Se till att du tittar ner mot golvet så att din nacke inte spänns i onödan. Nu höjer du upp hela överkroppen från golvet, inklusive armar och händer, och sänker den sedan sakta igen. För att komma åt rätt muskler behöver du spänna rumpan.

Kissande hunden

Kissande hunden är en övning som de allra flesta har testat på, eller åtminstone har beskådat. Börja med att ställa dig på alla fyra på golvet och spänn magmusklerna så mycket du kan. Nu lyfter du sedan din vänstra arm framåt och rakt ut. Samtidigt som du lyfter armen framåt ska du även sträcka ut ditt högra ben. Här jobbar du alltså om vartannat. Upprepa sedan övningen med det vänstra benet och den högra armen. Observera att det är viktigt att bålen håller sig stilla.

Höftlyft

Höftlyft är en mycket bra övning som stärker musklerna och bygger upp dem igen. Övningen går ut på att du ligger på golvet på rygg och har dina knän böjda, men fötterna ner i golvet. Armarna ska du placera längst med kroppens sidor. Nu höjer du höfterna upp mot taket och spänner hela rumpan när du har kommit så högt du kan. Sänk sedan sakta ner höfterna igen och upprepa övningen.

Benböj

Benböj är en övning som i folkmun oftast kallas för squat. Övningen går ut på att du står med fötterna och benen axelbrett och låter tårna peka utåt. Fötterna ska dock inte vara helt utåtvända, utan endast i en lättare utåt-vinkel. Vid den här övningen ska hela din överkropp vara spänd, inte minst magen. Sänk nu hela kroppen nedåt så att du står med knäna i en 90-graders vinkel och gå sedan uppåt igen. Här är det viktigt att du inte låter rumpan komma alldeles för långt ner, eftersom det då kan vara svårt att hålla en rak linje över hela ryggen. Går du för långt ner faller rumpan oftast inåt, vilket inte är en optimal position.